Carrièreswitch: De Gouden Kooi – wat nu?

Enkele weken geleden hebben mijn vriend en ik een flesje cava gekraakt. Omdat we iets te vieren hadden! Wat dan? We hebben met onze ouwe, trouwe Saab de kaap van de 200.000 kilometer gehaald!

Carrièreswitch: 200.000 km!

Nu hoor ik jullie allemaal denken: is dat nu een reden om te vieren? Het feit dat je nu echt wel een oude auto hebt? Die daarbij zelfs niet meer in productie is (snif, snif….)! Jawel, en de reden is de volgende: “Carrièreswitch: De Gouden Kooi – wat nu?” verder lezen

Over mediteren: zoek jouw eigen stijl!

Mediteren: een zee van blauwe Lego-blokjesEn daar zaten we dan. Omringd door een zee van duizenden, identieke, blauwe Lego-blokjes. En in die indrukwekkende zee bevonden zich, als eilandjes, groepjes kinderen, mama’s, papa’s en/of grootouders, gezeten op en tussen de blokjes, allen met één enkel doel: een Lego-bouwwerk maken. En ook wij zaten als een eilandje in die zee en het enige wat ik kon bedenken was: hoe immens rustgevend alles was. (Het immense kabaal van overenthousiaste kinderen in een grote expo-hal even buiten beschouwing latend…. *). Gewoon, het ene blokje na het andere op elkaar stapelen. Een nieuwe vorm van eigentijds mediteren of mindful aanwezig zijn die ik aan mijn toolbox kan toevoegen.

En nu even een stapje terug:

Waarom zou je überhaupt overwegen om te mediteren?

Voor mezelf zijn er 3 belangrijke redenen waarom ik regelmatig mediteer:

“Over mediteren: zoek jouw eigen stijl!” verder lezen

Draakje Vurig: een verhaaltje over drukke hoog-sensitieve kinderen

Enkele weken geleden heb ik het al eens over het gedrag van je drukke hoog-sensitieve kind (HSK) gehad. In de eerste plaats om dit gedrag beter te begrijpen (want uiteindelijk start alles vanuit meer begrip). Maar vooral om je te helpen hiermee beter om te gaan.  Deze post kan je hier terugvinden.

Nu zijn er natuurlijk ook andere manieren om je kind te helpen om te gaan met haar drukke gedrag. Wij zijn een echt boekengezin (geen idee of dit een concept is dat echt bestaat maar bij deze). Ik heb hier al eerder eens geschreven over mijn passie voor boeken en dat (tot mijn grote vreugde) ook mijn kinderen bijna continu met hun neus in de boeken zitten. Getuige de vele kilo’s boeken die we wekelijks van en naar de bibliotheek versleuren…  Maar dat is een ander verhaal.

“Draakje Vurig: een verhaaltje over drukke hoog-sensitieve kinderen” verder lezen

Omgaan met je drukke hoog-sensitieve kind: Zit nu eens stil!

Omgaan met je drukke HSK

Op een avond was het weer zover, mijn oudste dochter hing als een halve tarzan omgekeerd in de zetel, stampend met haar voeten in de lucht, gillend van het lachen. Mijn jongste dochter stilletjes in een hoekje van (jawel) dezelfde zetel, onder een dekentje, lezend in een strip. Mijn beide meisjes hadden een drukke schooldag achter de rug. Vol met prikkels. En beide meisjes gaan daar op een heel andere manier mee om.

“Omgaan met je drukke hoog-sensitieve kind: Zit nu eens stil!” verder lezen

Een verhaaltje voor het slapen gaan

Mijn 2 schatjes hadden als baby ’s avonds rond een uur of 7 vaak last van onverklaarbare huilbuien. Van slapen geen sprake, tenzij buikje-buikje bij mama of papa. Nu was dat, achteraf gezien, allemaal eigenlijk heel normaal. Toch krijg je op dat moment visoenen dat je voor de rest van je leven elke avond met een kind op jou in de zetel ligt (slaapgebrek maakt dat je soms rare gedachtenkronkels krijgt 🙂 ). Na wat lezen en googlen, pikte ik de 3R’s op: Rust, Regelmaat en Ritme. En laat hoogsensitieve baby’s net daar heel goed op reageren! Nu zijn de 3R’s hier bij tijden ver te zoeken met een van nature “vrij” chaotische mama en papa (vandaar bijvoorbeeld onze weekplanner), één routine hebben we altijd gerespecteerd: het avondritueel.

Het is voor kinderen soms moeilijk om na een dag vol leren en spelen, hun brein tot rust te laten komen. Vaak blijven gedachten rondtollen in hun hoofd (getuige de soms zeer bizarre of bijna volwassen vragen of babbeltjes als ze in bed liggen). Een consequent volgehouden routine helpt in elk geval om het lijf van je kind het teken te geven dat het slapenstijd is. Nu wordt de vraag om naar boven te gaan nooit enthousiast onthaald (understatement … zelfs als ze al half omver vallen van de slaap). Maar omdat de routine duidelijk is en we hier zelden of nooit van afwijken, verloopt de rest van het avondritueel rustig.

“Een verhaaltje voor het slapen gaan” verder lezen

17 tekenen van overprikkeling bij mijn kids (en mezelf)

Tekenen van overprikkeling
Op de schaatsbaan (Roos)

Eén van de grootste struikelblokken voor hoogsensitieve personen is over-prikkeling. De hersenen van HSP’ers zijn veel gevoeliger voor prikkels en die informatie wordt ook op een diepgaandere manier verwerkt. Te veel prikkels zorgen voor een kortsluiting, de hersenen gaan in over-drive. En dat kan zich op verschillende manieren uiten. In ons gezin, met 3 HSP’ers, zijn dit de meest voorkomende tekenen van een kortsluiting in de hersenen aka overprikkeling:

“17 tekenen van overprikkeling bij mijn kids (en mezelf)” verder lezen

Creëer structuur voor je kids met een weekplanner

Al van sinds ze klein waren, heb ik aan den lijve ondervonden dat mijn kinderen moeite hebben met veranderingen. En dan bedoel ik niet de grote veranderingen zoals verhuizen of de eerste keer naar de crèche gaan. Dan bedoel ik die kleine fluctuaties in het dagdagelijkse ritme. Iets wat wij als volwassenen afdoen als insignificant, niet van tel, deel van het leven. Iets wat vooral voor HSP kinderen veel onzekerheid brengt. Ze geraken uit hun normale doen.

“Creëer structuur voor je kids met een weekplanner” verder lezen

Bananenbrood – de gezonde versie

In mijn zoektocht naar een gezonder lijf, ging ik op zoek naar snelle en simpele ontbijtideeën die passen bij mijn gewijzigde levensstijl. Voeding dat lactosevrij is, vrij van geraffineerde suikers en bij voorkeur zonder tarwe.  En aangezien ik ’s morgens moeite heb om op te staan (ochtendhumeur….), was snel en makkelijk een voorwaarde zodat ik samen met de kinderen rustig aan tafel kon zitten om de dag goed te starten (het goede voorbeeld geven, weet je wel…).

Ahum, dat was het plan in elk geval… Het samen aan tafel zitten is er niet echt van gekomen (net zomin als het ‘rustig’ fenomeen…). Maar, ontbijten doen we nu elke dag. En dus komen die snelle recepten toch van pas. Ik heb hier al eens geschreven over mijn top 4 van snelle ontbijtjes. Met vermelding op nr. 1 (na de koffie dan toch) het bananenbrood. Onderstaande recept is gebaseerd op het Hippy Banana Bread van de blog Shutterbean.  In een gezondere make-over.

“Bananenbrood – de gezonde versie” verder lezen

Hoogsensitief opvoeden: omgaan met overprikkeling

Voor mijn dochters

Mijn flinke grote meid heeft het de laatste tijd moeilijk. Dat uit zich bij mijn unieke meisje uiteraard op haar heel eigen manier. Alles doet haar pijn, letterlijk dan. Een kleine duw van de zus, tegen de spijl van de deur botsen, op een verkeerde manier op de stoel gaan zitten…. alles doet bovenmenselijk pijn. En dat uit zich dagelijks in meerdere, hartverscheurende huilbuien. Wat ik voel door merg en been, en me raakt tot in mijn hart. En ik begrijp heel goed waarom, wat het voor mij net heel moeilijk maakt om hier mee om te gaan.

“Hoogsensitief opvoeden: omgaan met overprikkeling” verder lezen

4 snelle en gezonde ontbijtjes voor drukke mama’s en papa’s

Laat ik eerlijk zijn, zelfs nu ik thuis werk en in principe zeeën van tijd heb, lukt het me vaak niet om ’s morgens gezond te ontbijten. Het is hier altijd haasten om de kinderen gevoed, proper aangekleed en met alles in de boekentas (en best ook de boekentas mee….) op tijd op school te krijgen. (lees: ik heb moeite om ’s morgens op te staan – lees: gigantisch ochtendhumeur). En dan kom je terug thuis (in mijn geval) of op het werk en denk je: “ik heb nu echt geen tijd om te eten!” of “ik heb reuzehonger, wat kan ik zo in mijn mond stoppen?” (en neen, koffie telt niet als eten, hoewel het voor mij een essentieel onderdeel is van de ochtend).

De oplossing? Hier mijn top 4 gezonde en snelle ontbijtjes die tijdens de week (en vaak ook in het weekend) mijn redding zijn. Eerlijk, het vraagt wat voorbereiding. Iets wat prima te doen valt in het weekend of de avond ervoor. In ruil heb je een snel en gezond ontbijt, de energie krijg je er gratis bij!

Noot: test naar believen op je kinderen 🙂 Voor de extra energie van deze laatsten kan de auteur niet aansprakelijk worden gesteld.

 

“4 snelle en gezonde ontbijtjes voor drukke mama’s en papa’s” verder lezen