Over mediteren: zoek jouw eigen stijl!

Mediteren: een zee van blauwe Lego-blokjesEn daar zaten we dan. Omringd door een zee van duizenden, identieke, blauwe Lego-blokjes. En in die indrukwekkende zee bevonden zich, als eilandjes, groepjes kinderen, mama’s, papa’s en/of grootouders, gezeten op en tussen de blokjes, allen met één enkel doel: een Lego-bouwwerk maken. En ook wij zaten als een eilandje in die zee en het enige wat ik kon bedenken was: hoe immens rustgevend alles was. (Het immense kabaal van overenthousiaste kinderen in een grote expo-hal even buiten beschouwing latend…. *). Gewoon, het ene blokje na het andere op elkaar stapelen. Een nieuwe vorm van eigentijds mediteren of mindful aanwezig zijn die ik aan mijn toolbox kan toevoegen.

En nu even een stapje terug:

Waarom zou je überhaupt overwegen om te mediteren?

Voor mezelf zijn er 3 belangrijke redenen waarom ik regelmatig mediteer:

1. Bewust worden van wat je babbelbox je allemaal wijsmaakt:

Iedereen heeft dat stemmetje in z’n hoofd. Dat stemmetje dat alsmaar rondjes draait met: wat als, wat gaan ze wel van mij denken, kan ik dat wel, ik heb de verkeerde beslissing genomen, alles is verpest… Het stemmetje dat ervoor zorgt dat je alles wat kan gebeuren van naaldje tot draadje zal uitpluizen. Met uiteraard een voorkeur voor de grootste rampscenario’s. Piekeren dus. En dat stemmetje is jouw eigen persoonlijke criticus.

Ikzelf ben bijvoorbeeld enorm veeleisend. Op zowat alle vlakken van mijn leven en dan vooral als het gaat om mijn mama-zijn. Ik ben me steeds meer bewust van dat stemmetje in mijn hoofd. Dat me vooral vertelt wat ik niet goed heb gedaan. En dan kan ik dat relativeren en mezelf de nodige mildheid gunnen.

Mediteren: Marie Forleo en je babbelbox

Nu, het feit dat het stemmetje bestaat is niet echt het probleem. Het probleem is dat veel mensen zich niet bewust zijn van 1) dat dit stemmetje bestaat en 2) dat het stemmetje zich vooral focust op wat kan mis gaan, wat negatief is. Dat stemmetje sluit niet aan bij de realiteit. Als je via je babbelbox aandacht geeft aan negatieve gedachten, stroomt dit door naar je onderbewuste. Vanuit je onderbewuste hebben deze negatieve gedachten een impact op je lichaam (je voelt je zwak), je gevoelens (je voelt je hulpeloos, zelfs depressief) en je verstand (je voelt je dom).

Door aan mediatie of mindfulness te doen, maak je jezelf bewust van dat stemmetje in je hoofd. Zodat jij er tenminste van bewust bent dat je aan het piekeren bent en dat dit niets te maken heeft met de realiteit. En dat je de optie hebt om ofwel je babbelbox vriendelijk te bedanken voor het advies en toch je eigen ding te doen, ofwel om in gesprek te gaan met dat stemmetje.

2. Om uit je hoofd te geraken en contact te maken met je gevoel

Wij hebben allemaal de neiging om te veel in ons hoofd te zitten. Het lijkt ook een beetje de ziekte van deze tijd: alles moet tot in het oneindige overdacht worden, met lijstjes van voor- en nadelen. Alleen bieden jouw gedachten jou vaak geen uitweg, want hoe weeg je bijvoorbeeld voor- en nadelen ten opzichte van elkaar af? In percenten?

Door uit je hoofd te kruipen en contact te maken met je lichaam en gevoel kan je op een heel intuïtieve manier beslissingen nemen. Want uiteindelijk, diep van binnen, weet je wat de beste beslissing is voor jou. Dat weet jouw lichaam (bv. misselijk gevoel of net vlinders in de buik) en jouw gevoel (opluchting vs verkrampt), alleen weet jouw hoofd het nog niet.

3. Meditatie als stilte-moment

Ik gebruik meditatie ook als stilte-moment. Een moment om te bekomen van de prikkels die op mij zijn afgekomen. Door mij van alles af te sluiten en enkel te focussen op bv. mijn ademhaling, kom ik heel snel tot rust.

Moet ik echt 30 minuten op een meditatiekussen zitten?

Mediteren kan op verschillende manieren. Probeer en kies wat bij jou past!

1/ Start met een meditatieapp (jawel!)

En voor jullie nu en masse afhaken: ja, er zit een ongelooflijke contradictie in mediteren met behulp van een app. Maar voor mij was het een prima hulpmiddel om die eerste stap te zetten. Ik heb 3 verschillende apps geprobeerd: “Stop, Breathe & Think”, “Breethe” en “Calm“. En ik heb vooral de “Calm” app gebruikt.

Mediteren: #Daily Calm

In het begin kan je kiezen voor een begeleide meditatie (wel enkel in het Engels, bv de 7 days of Calm), daarna kan je de app enkel gebruiken voor de muziek en de timer. En de laatste stap is zonder de app en hé presto: je bent aan het mediteren! De app heeft verschillende opties en betalende features, maar daar heb ik me nooit echt aan gewaagd. Voor mij was het simpelweg een springplank om te starten.

2/ Focus op je ademhaling

Ik heb een prachtig paars meditatiekussen op onze slaapkamer naast mijn bed, met zicht op de kapel naast ons huis. Mijn favoriete plek om ’s morgens te mediteren (wat er vaak niet van komt wegens ochtendhumeur en met geen stokken uit mijn bed te krijgen). Of als ik ’s avonds nog coachingsessies heb en de drukte van de dag uit mijn lijf wil krijgen.

Natuurlijk heb je geen meditatiekussen nodig, een gewoon kussen op de grond of comfortabele stoel werkt ook prima. Het belangrijkste is dat je gedurende 10 tot 30 minuten kan blijven zitten zonder dat je voeten beginnen te slapen of dat je ergens kramp krijgt… Je kan zelfs al liggend mediteren, pas er dan wel voor op dat je niet in slaap valt!

Start eenvoudig met te letten op je ademhaling: 4 tellen inademen, 2 tellen vasthouden, in 8 tellen uitademen en 2 tellen vasthouden. Sluit je ogen. Herhaal dit een 5 tal keer en laat je ademhaling daarna gewoon zijn. Elke gedachte die bij je opkomt, elk geluid dat je hoort, laat je gewoon bestaan. Je spreekt geen oordeel uit, je laat gewoon alles waaien. Als ik opmerk dat ik toch begin te piekeren of bv. een geluid op straat beoordeel want ‘storend’, dan gebruik ik een simpel woord om mijn aandacht terug te brengen. Momenteel is dat ‘Grace’ of ‘alles is ok’. Start met 5 minuten en zie waar het je brengt. Lukt het niet, probeer later gewoon opnieuw. Het is geen wedstrijd 🙂 .

3/ Diverse huis, tuin en keukenmethodieken

Deze werken bij mij uitstekend aangezien je ze zonder problemen tussen de drukte van de dag kan inwerken. De kern is: zoek repetitieve handelingen waarin je je kan verliezen, zodat jij je babbelbox kan uitschakelen. Voorbeelden zijn legio:

  • het schoonmaken van groenten of fruit:

    Opnieuw, nog niet afhaken! Rustig, op het gemak een paar kilo aalbesjes van hun takjes afritsen, in het water laten vallen, wassen en sorteren. Daar kan ik zo rustig van worden, enkel geconcentreerd op de bessen en je handen. Voorwaarden: comfortabele houding en liefst afwezigheid van kinderen die absoluut allebei willen meehelpen aan een wasbak die niet groot genoeg is voor allebei… Vervang naar keuze de aalbessen door doppen van boontjes of ontpitten van kersen / krieken, deeg kneden…

  • Maak iets met je handen.

Van het afschuren van hout, werken in de tuin tot vacht-vilten. Ik heb een tijdje geleden een cursus gevolgd om van de geschoren vacht van een schaap een ecologisch schapenvelletje te maken (via de Ateliers in Bokrijk). Dit is een echt ambacht, waarvoor je enkel je handen nodig hebt (en een paar schapen, maar dat is bijzaak). Het hele proces heeft iets heel meditatief, vooral aangezien je buiten met een prachtig natuurproduct aan het werken bent. Getuige de momenten dat het in onze groep van 6 vrouwen vaak muisstil was.

  • Wandelen:

Om onze energieke hond ook z’n beweging te gunnen, wordt er elke dag gewandeld. Ook hier kan je perfect een meditatiemoment van maken: zoek de natuur op, en leg jouw focus op je hond: waar gaat hij aan snuffelen, waar schrikt hij van, wat is interessant. Bijkomende bonus: je hondje zal je rustige, stabiele aandacht absoluut waarderen! Is ook perfect te doen zonder hond: zorg dan dat je aandacht gaat naar wat bloeit en leeft in het struikgewas. Of aanschouw eens een koe: zelden heb ik een rustiger zen-dier tegengekomen dan de herkauwende koeien in de achter ons gelegen weilanden!

Mediteren: intuïtief fotograferen

Als je het liever actiever hebt: maak ondertussen foto’s van wat je tegenkomt. Op een heel intuïtieve manier kijken naar wat je tegenkomt, het juiste kader zoeken en afdrukken…  Eén worden met je omgeving…

Voor de sportieven onder ons: je kan tegenwoordig ook aan mindful running doen!

  • Lego

Mediteren: paarse Lego-blokjes

Mediteren: oranje Lego-blokjes

En nu dus een nieuwe: het bouwen van Lego-bouwwerken gebruikmakend van identieke lego-blokjes in dezelfde kleur. Nu enkel nog de blokjes, bij deze suggestie voor kerstcadeau! Met een absolute voorkeur voor de paarse 😉 – hoewel de oranje ook zeer indrukwekkende resultaten gaven….

 

 

* Foto’s genomen op BRICK LIVE Brussels

SaveSave

SaveSave

SaveSaveSaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave