Omgaan met je drukke hoog-sensitieve kind: Zit nu eens stil!

Omgaan met je drukke HSK

Op een avond was het weer zover, mijn oudste dochter hing als een halve tarzan omgekeerd in de zetel, stampend met haar voeten in de lucht, gillend van het lachen. Mijn jongste dochter stilletjes in een hoekje van (jawel) dezelfde zetel, onder een dekentje, lezend in een strip. Mijn beide meisjes hadden een drukke schooldag achter de rug. Vol met prikkels. En beide meisjes gaan daar op een heel andere manier mee om.

Het meer passieve gedrag van mijn jongste is in het algemeen minder storend, meer aangepast. En staat in elk geval garant voor een rustige avond (hoewel, soms hebben stille waters heel diepe gronden…). Het gedrag van mijn oudste daarentegen…

Nu, je kan altijd proberen drukke hoog sensitieve kinderen (HSK’ers) in te tomen. Maar ik weet uit ervaring dat dat niet lukt zonder het gevoel van eigenwaarde van je kind serieus te ondermijnen. Mijn dochters zijn wie ze zijn en, met of zonder druk gedrag, ik zie ze allebei even graag.

Waarom is je drukke HSK nu zo druk?

Hoogsensitiviteit is maar 1 deeltje van je persoonlijkheid. En sommige HSK’ers zijn nu eenmaal actiever van aard. Ze zoeken dus net graag prikkels op. Omdat ze nieuwsgierig zijn, graag dingen begrijpen en onderzoeken. Deze HSK’ers nemen graag risico’s (de ene al wat berekender dan de andere) en gaan graag uitdagingen aan. Vaak worden ze bestempeld als strong-willed of high sensation seekers (HSS).

Druk, storend gedrag van je HSK is vaak het gevolg van overprikkeling. De eerste signalen van overprikkeling worden niet opgemerkt of genegeerd (omdat je net zo leuk aan het spelen bent) tot de spreekwoordelijke emmer overloopt. Wat zich daarna uit in onaangepast druk gedrag, ruzie zoeken, boos worden of net verdrietig worden om niets. Ze weten met zichzelf geen blijf meer. Het teveel aan prikkels moet uit hun lijf.

Nu kan een actieve HSK’er ook druk gedrag gaan vertonen om net prikkels te onderdrukken. Enkele voorbeelden:

  • Als je kind gevoelig is voor aanrakingen zal zij anderen wegduwen als ze merkt dat ze haar willen aanraken. Ken je de achtergrond niet, dan zal dit kind snel bestempeld worden als stout of een vechtersbaasje, terwijl ze enkel zichzelf wil afschermen.
  • Door heel druk te doen, kan je HSK haar focus op zichzelf houden. Dit zorgt ervoor dat er minder of geen binding is met de omgeving van je kind en dat omgevingsprikkels niet geregistreerd worden.
  • Zelf harde geluiden maken of roepen om storend lawaai te dempen. Hier thuis wordt er bijvoorbeeld altijd luidkeels geroepen of gezongen als de haartjes worden gedroogd…
  • Sommige HSK’ers hebben nood aan beweging (bv. wiebelen op een stoel, gebruik van Spinner – zonder kunstjes!) om zich te kunnen concentreren op de juf of meester. Ze voegen als het ware interne prikkels toe aan de mix waardoor ze minder afgeleid zijn door externe prikkels van bv. klasgenootjes of voorbijvliegende vogels/vliegen. En zich uiteindelijk beter kunnen concentreren.
  • Sommige HSK’s kunnen bv. enkel studeren op drukke plaatsen of met muziek op de achtergrond.

Hoe ga je hiermee om?

Voordat je met je drukke HSK aan de slag gaat: denk eraan dat, eens je kind overprikkeld is, het geen zin heeft om te beredeneren, te straffen of zelfs te praten: je dringt gewoon niet door. Vaak zal je HSK zelfs niet naar je willen opkijken (want dat geeft nog extra prikkels!). Het enige wat je dan kan doen is bij jouw kind blijven en wachten tot ze rustig wordt.

Daarna, ga de uitdaging aan, hoe moeilijk het ook lijkt of hoe jong jouw kind ook is. Blijf op ooghoogte bij je kind en:

  1. Benoem het gedrag, maar keur dit niet af (HSK’ers voelen niet altijd het verschil tussen het afkeuren van gedrag en het afkeuren van hen zelf als persoon!). Vertel je kind dat je merkt dat ze stil is, druk is, een kindje geduwd heeft…
  2. Vraag niet naar het waarom van het gedrag. Dit komt vaak aanvallend en beschuldigd over. Meestal heeft je kind ook geen benul hoe hierop te reageren. Vraag naar wat je kind voelt. Probeer samen de gevoelens zo juist mogelijk te benoemen. Zo leer je jouw kind dat haar gevoelens er mogen zijn. Plus je leert haar om haar gevoelens te benoemen en duidelijk het onderscheid te maken tussen boos, verdrietig, angstig… Als je kind nog jong is: er bestaan veel gevoelsmeters die je kan afprinten om je kind te helpen, zoals deze:
    Gevoelsmeter
  3. Erken de gevoelens van je kind: je kind voelt wat ze voelt! Minimaliseer ze niet.
  4. Denk samen aan een alternatief: in plaats van te schreeuwen bij storende geluiden, kan je afstand nemen of vragen om het geluid te doen stoppen (bv. bij de haardroger). Of bespreek samen wanneer het voor je kind beter is om een activiteit te stoppen voor ze overprikkeld geraakt. Of zeggen dat je niet wilt aangeraakt worden en zelf weglopen, in plaats van iemand weg te duwen. Samen geeft je zo je kind de kans baas te worden over haar eigen leven.

En vooral!

Voor alles is een tijd en een plaats. Leer je drukkere HSK’er ook om af en toe rustig te zijn, door bv. het lezen van een boekje of te tekenen. Zorg voor voldoende mentale uitdaging door bv. samen te leren schaken.  Met de juiste ondersteuning van mama of papa werk je zo aan het zelfvertrouwen van je kind. Biedt zo ook je rustige HSK’er af en toe wat uitdaging, leer ze risico’s nemen.

Maar bovenal, laat je kind, kind zijn. Is je kind al wat drukker, dat maakt toch niet uit? De tijd dat kinderen vooral gezien maar niet gehoord mogen worden is voorbij. Als je kinderen er flink in slagen om bv. rustig een misviering bij te wonen (met een stapel boeken) of rustig aan tafel te blijven zitten op restaurant (desnoods met de tablet bij de hand), laat ze daarna dan ook even ventileren! Negeer hierbij,  met de glimlach, eventuele scheve blikken van omstanders 😉 .

In ’t kort?

Bekijk je spruit eens met andere ogen. En laat het idee los dat je je HSK’er moet laten conformeren. Je kind is wie ze is; en is daarbij absoluut perfect!

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

Eén antwoord op “Omgaan met je drukke hoog-sensitieve kind: Zit nu eens stil!”

Reacties zijn gesloten.